CAT DE VEGETARIENI SUNTEM? – despre cheagul utilizat la producerea branzeturilor

In urma cu cateva saptamani am aflat ca branza are in compozitie un cheag obtinut prin sacrificarea viteilor si mieilor. Am solicitat firmelor producatoare de branza de pe piata romaneasca sa-mi transmita informatii cu privire la cheagul utilizat la fabricarea branzei.

Astfel, firmele de la care am solicitat aceste informatii sunt:

– Napolact

– Delaco

– Albalact

– PacoLactate

– La Dorna

– Gordon Prod

– Lactate Harghita

– Prodlacta

– Friesland

– Brailact

– Almera

– Comalact

– Lactag

– Lactido

– Lactis

– Biolact Bihor

– Lactosolomonescu

– Monor

– Milkom

– Meridian Agroind

– Lactate Natura

– Schwaben Molkerei

– DiamiLactate

 

Au avut amabilitatea sa-mi raspunda la intrebarile adresate:

– Lactaprod (desi nu este si producator de branzeturi)

– Milkom

– Lactag

– Gordon Prod

– Lactate Harghita

– Albalact

 

Metoda de obtinere a branzeturilor (pe scurt)

 

Pentru obtinerea branzeturilor, proteina din lapte trebuie sa se precipite si sa se coaguleze, astfel, prin folosirea cheagului laptele trece de la faza lichida, la faza solida. Pentru branza de vaca, iaurtul, sana sau laptele batut se utilizeaza o metoda de acidifiere a laptelui.

 

Despre cheag

 

Pentru a coagula proteina din lapte (cazeina in cazul laptelui), se foloseste adaos de cheag.

Coagularea laptelui se realizeaza in doua moduri:

  • Cu ajutorul enzimelor coagulante de origine animala – cheag, pepsin – sau a unor enzime microbiene (fungice) obtinute din diverse specii de mucegaiuri

  • Cu ajutorul acizilor : acidul lactic, in special, rezultat prin fermentarea lactozei de catre bacterii lactice, sau prin adaos de acizi minerali.

Cheagul este o enzima naturala care se obtine din stomac uscat de vitel si miel (nou-nascuti hraniti numai cu lapte), de porc sau de pui (acest fapt implicand sacrificarea animalelor), cheag microbian care se obtine prin biosinteza din tulpini de microorganisme care se dezvolta pe tarate de grau si cheag de origine vegetala (smochin, ananas, papaya, pepene verde). Cheagul are capacitatea de a coagula (a inchega) laptele. Proteaza (enzima coagulanta) din cheag se numeste chimozina. Cheagurile microbiene obtinute in laboratoare certificate a caror substanta activa este chimozina sunt cheaguri care confera un grad de siguranta alimentara mai ridicat.

Rolul cheagului nu este numai tehnologic de realizare a coagularii laptelui, ci si nutritional fiind o enzima proteolitica, realizand “descompunerea unui compus macromolecular (o proteina) in compusi mai mici, usor digerabili de organismul uman” – asa cum a declarat un reprezentant al firmei Lactag.

Un reprezentant al firmei Milkom declara urmatoarele: “avind in vedere regulile stricte de igiena si siguranta alimentara astazi acest cheag care in mod natural este lichid a fost prelucrat extragindu-se substanta asa zis activa care este denumita pepsin rezultand un produs sub forma de pulbere care  se foloseste pe o scara mai restransa si  in general la produsele traditionale gen telemea”

Branzeturile la care se foloseste cheagul sunt: telemeaua, casul, cascavalul, branzeturile fermentate

 

Tipuri de cheag utilizate de producatorii de branzeturi

 

Producatorul Milkom utilizeaza in general doar cheag microbian (chimozina). Reprezentantul firmei Milkom a venit cu o completare. Acesta spune ca atat pepsinul cat si chimozina sunt produse in laborator. Pepsinul este obtinut prin crearea in aparate speciale ale mediului care se afla in stomacul viteilor si apoi stimularea producerii de pepsin in conditii artificiale. Chimozina se obtine prin inocularea pe un mediu artifical a unei specii de Aspergilius care produce aceasta chimozina. Enzima coagulanta de origine microbiana utilizata, este produsa de specia de drojdie Saccharomyces (Kluvveromyces) lactis.

In cadrul firmei Albalact, la producerea de branzeturi (telemea si cascaval) se utilizeaza cheag alimentar de origine animala.

Branzeturile fabricate de catre Lactag utilizeaza cheg de origine microbiana.

Producatorul Gordon Prod foloseste la fabricarea branzeturilor cheag industrial – 100% chimozina.

Lactate Harghita utilizeaza chimozina.

Producatori de cheag industrial (microbian) pe piata romaneasca

Reprezentantul firmei Almera declara ca „in Romania nu exista nicio firma care sa aiba dotarea tehnica necesara pentru obtinerea cheagului industrial”.

Astfel cele mai multe firme care utilizeaza cheag industrial, importa aceasta pulbere din tari ale Uniunii Europene.

O alta intrebare adresata producatorilor de branzeturi a fost cu privire la metodele de identificare a tipului de cheag utilizat in branzeturi. Raspunsul primit de la Firma Almera este concludent: „pentru identificarea unor fraude in ceea ce priveste enzimele coagulante, se folosesc metode laborioase, cum ar fi difuzia pe gel, electroforeza, cromatografia si filtrarea pe gel, probe biochimice etc”, recunoscand ca aceste metode sunt extrem de laborioase si foarte costisitoare.

 

Avand in vedere cele prezentate mai sus, nu putem decat sa credem pe cuvant firmele producatoare de branzeturi care precizeaza ca tipul de cheag mentionat este cel care se gaseste in produse. Au fost firme care mi-au pus la dispozitie si certificatele doveditoare, dar pentru a pastra confidentialitatea, am preferat sa nu dau detalii despre denumirea tipului de cheag utilizat.

Consider ca pe viitor ar trebui sa depunem eforturi considerabile pentru a introduce o lege speciala pentru vegetarieni cu privire la obligatia de a preciza clar pe ambalaj provenienta ingredientelor si daca acestea au fost obtinute prin sacrificarea unui animal. Am inteles ca in Marea Britanie exista o astfel de obligatie, pe eticheta produselor existand atentionarea: pentru vegetarieni sau vegani.

 

Producatori de branzeturi care utilizeaza:

Cheag de origine animala

Cheag microbian (bun pentru vegetarieni)

Albalact

Milkom

– branzeturile fabricate prin metode traditionale de catre producatori locali

Lactag

Gordon Prod

Lactate Harghita

 

Produse coagulante utilizate de producatorii de branzeturi care sunt potrivite vegetarienilor:

1. Maxiren® produs de firma DSM Olanda

Maxiren® este un coagulant din chimozina obtinuta prin fermentatie derivat dintr-o drojdie modificata genetic Kluyveromyces lactis. Maxiren® este chimozina pura, de vreme ce este constituit din chimozina identic naturala. Absenta pepsinei de la bovine optimizeaza productivitatea branzei si dezvoltarea aromei.

Acest coagulant DSM este foarte bine cotat, potrivit tipurilor de branzeturi vegetariene si, certificat ca Kosher si Halal. (informatii preluate de pe site-ul http://www.gama-serv.ro/dsm_food/maxiren.html )

2. CHY-MAX® M produs de firma Christian Hansen dinDanemarca (http://www.chr-hansen.com/index.php?id=2610&L=1&tx_ttnews[tt_news]=624&cHash=a229a07cf61d646062ab4840b84ffe2f )

Este un coagulant potrivit pentru vegetarieni.

( http://en.wikipedia.org/wiki/Chymax )

***(Doresc sa le multumesc producatorilor de branzeturi care au avut amabilitatea de a-mi raspunde la intrebari si care mi-au oferit informatii suplimentare si sa precizez ca nu am facut acest articol pentru a judeca modalitatea de producere a branzeturilor, ci doar pentru a informa corect persoanele care au decis sa devina vegetarieni pentru a evita sacrificarea animalelor)

About xnici

Om normal la minte si la suflet
This entry was posted in Utile pentru vegani. Bookmark the permalink.

22 Responses to CAT DE VEGETARIENI SUNTEM? – despre cheagul utilizat la producerea branzeturilor

  1. Irina says:

    WOW! Cate informatii! Cata munca! BRAVO!

    Defapt, oamenii nici nu ar trebui sa manance branza…defapt, nimic din lapte! Laptele nu este bun pentru stomacul omului…dupa varsta de doi ani nu iti mai trebuie…Daca vrei sa fi vegetarian adevarat, lasa si laptele si branza (zic eu) …sa nu mai discutam CUM se ia laptele de la vaci (in ce conditii traiesc animalele – de multe ori nu au destul loc sa se intoarca si nu vad lumina zilei) si cat de sanatoase sunt vacile avand in vedere ca in majoritatea fermelor (din vest) vacile nici nu mai mananca iarba!

    Personal m-am lasat de lapte, branza, oua (decat de la ferme unde stiu sigur ca gainile au trait in libertate) si tot ce este carne…pana si pestele. Daca stai sa te gandesti cum se prinde pestele – o plasa trasa pe fundul marii/oceanului care ia nu numai pesti dar si toate plantele de la fundul marii…si 50% din oxigenul nostru vine de la aceste plante – nu iti mai vine sa mananci.

    Asta e doar UN punct – foarte personal – de vedere, nu vreau sa supar pe nimeni.

    Continua ce faci! Te sustin 100% chiar daca nu ne cunoastem🙂

    • capalna andrei says:

      Dezinformare cu orgoliu mare
      1.laptele este “daunator” doar pt ccazurile speciale.
      2.avem toate calitatiile pt consumul de lapte si el are toate calitatiile pt a fii consumat
      3.nu exista nici un studiu serios cum ca laptele e daunator(studiul china nu e un studiu stintiific,e doar o poveste subiectiva)
      4.romania are un lapte natural si sanatos
      5.planctonul produce oxigenul majoritar pe pamant si nu l putem pescui:))

      facultatea USAMV,stiintele vietii, inginerie alimentara

      • xnici says:

        Laptele contine hormoni destinati cresterii puiului de animal, iar cu asta am spus totul. Fiecare face cat il duce capul sau nu il duce capul.

  2. xnici says:

    Dupa ce am renuntat la carne, inclusiv la peste, am mancat oua, branza si am baut lactate, crezand ca astfel nu fac rau animalelor. Nu m-am gandit niciodata ca este posibil ca vacutele sa fie chinuite, viteii sa le fie luati si ucisi pentru ca ele sa dea lapte, gainile stau in spatii mici si nu au loc nici sa respire. Si in niciun caz nu am stiut ca si producerea branzei implica sacrificarea unui animal. Cand am aflat am decis sa investighez. Trebuie sa recunosc ca m-au ajutat foarte mult informatiile primite de la firmele care nu au avut nimic de ascuns.
    Au inteles ca meritam sa luam decizii in cunostinta de cauza si ca ii vom aprecia mai mult pentru deschiderea dovedita.
    Eu oricum doream sa renunt la branza, oua si produse lactate. Am reusit sa le elimin. Mi-a fost greu, dar nu imposibil. Iar cei care sustin ca nu e sanatos sa elimini carnea, lactatele, le pot prezenta copii perfect sanatosi si plini de energie desi sunt vegetarieni.

  3. Alina says:

    Multumesc pt info!
    Am aflat intamplator despre cheag si chiar aveam nevoie de mai multe informatii.
    Si eu am inceput sa mananc foarte rar branza si oua (la carne si lapte am renuntat de mult) si incep sa cred ca dieta vegana raw food e mai sanatoasa. Va recomand documentarele acestea: http://fymaaa.blogspot.com/2009/08/mancarea-conteaza-02082009.html si http://fymaaa.blogspot.com/2009/12/despre-dieta-vegetariana-editia-ii.html

  4. Vasile Roaita says:

    Branzeturile sunt, cel putin, la fel de nevegetariene precum carnea; proteinele, grasimile, colesterolul sunt in cantitati foarte mari…

    Principiul vegan de a manca fara sa omori este, in schimb, respectat..

    Chiagul nu este cel mai nociv component al branzeturilor…Branzeturile, in sine, sunt nocive…Mai alles cele din lapte de vaca…

  5. Irina says:

    Am dat peste un articol foarte interesant despre lapte, cred ca v-ar interesa:

    http://www.care2.com/greenliving/11-reasons-to-stop-eating-dairy.html

    Si presupun ca mai sunt o gramada.

  6. Monica B. says:

    Poti sa treci pe lista alba si Hochland. Nici ei nu folosesc cheag de origine animala in produsele lor.

  7. tiberiu says:

    eu am cerut o informatie de la cei de ALBALACT legata de producerea cascavaluli “raraul ” si mi-au spus ca la producerea cascavalului se foloseste cheag microbian (raspus primit in data de 16.03.2011)

  8. Merci de info.Chiar ieri tu stii bine eram disperat cand am aflat ca si in cascaval se pune cheag.Sa nu fiu inteles gresit situatia la mine e urmatoarea:eu sunt..”ovo vegan”deci carne nu consum de nici un fel,blanuri,piele,materiale de constructii cu clei de oase ,etc.Bugetul insa nu imi permite proteinele de inalta calitate vegane asa ca mai consum oua de la ferme eco sau de la tara.Catelusa mea de 4 luni e ovo lacto deoarece cand am adoptato a ajuns la mine cu reflux gastric si are fite ,nu suporta soia.Momentan se afla sub un tratament naturist.In SUA ,tarile UA este hrana vegana pentru caini si pisici atestata stiintific,sustinuta de medici veterinari.Rog cei care sunt impotriva mea pentru asta:sa scrie celor de peste hotare nu mie ..ca sunt multi “destepti”care au vazut doar caini in lant ,si cred ca stiu mai bine decat oamenii de stiinta din strainatate si medicii veterinari de acolo..Asa ca am mers pe urmatorul drum,etic adica:asa cum platesc vegetalele dar fara voia mea banii pot ajunge la carnarie,asa cum fara voia mea omor insecte multe asa merg pe nestiinta:cumpar cas ,urda ,lapte toate de oaie si capra de la tarani,unde e cea mai putina sansa de ucidere ,personal au declarat ca:nu intodeauna ucid iedutii si mieii,cei mai multi sunt pastrati.Plus:catelusa e in crestere are nevoie de proteine de calitate .Si asa am ales:bun carne categoric nu dar:lactate bio da.Pe urma mama are alergie la soia.Nu suporta nautul,orezul cu linte.Ea e ovo lacto.Noi nu mergem pe ideaa ca :exploatam animalul acela”noi nu suntem superiori ci egali in drepturi alelei fiinte.Ne armonizam din supravietuire ca nu avem alternative aici.Ca producatorii au alta mentalitate e greseala si pacatul lor,crima lor.Noi sa fim cat mai departe de asta.Azi am vorbit cu producatorul local si a zis ca :nu pune nici un fel de chaeg de origine animala deoarece nu ar ajunge atatia puiuti ucisi.Ia cheagul numit fromose 50 care e de origine microbiana si aia foloseste.Mai e o alta tableta de cheag dar ma interesez de ea si am sa fiu dispus sa cumpar eu producatorului cheagul numai sa nu foloseasca pe celalalt daca e de origine animala.
    Bun,inca ceva :firmele de la Harghita in ce conditii tin animalele?Am inteles ca acolo caprele si oile pasc fericite afara deci e ferma eco.Plus Lactate Harghita ucide intodeauna puii animalelor ?Si asta e un aspect care trebuie vazut.

  9. Iata si un link util cu firmele producatoare de cheag:
    http://www.liliput.ro/enzime.htm

    *am scris gresit numele cheagului ,marcii este:Fromase.

  10. zamfir lilia says:

    multumesc pt. informatii ,eu sunt pt. produse taranesti .Am terminat o facul.am capre de rasa ,cheagul il produc eu .

  11. Elisa says:

    Of, multumesc pentru informatii.
    Nu o sa mai consum lactate.

    • xnici says:

      Ma bucur din suflet ca aveti constiinta. Veti observa ca tocmai acest dar pe care il faceti vietii necuvantatoarelor, va va salva viata.

      • Elisa says:

        Astazi am gasit lapte de orez (fara zahar) de la Alpro si tofu bio de la Fito-Fitt. Stiu ca nu e ideal dar trebuie sa incep de undeva.

      • xnici says:

        Si eu mai folosesc laptele de soia sau branza din comert. Oricum sunt mult mai sanatoase decat toate produsele animale, chiar daca sunt preparate in mod industrial.

      • Alina says:

        mie imi place cel mai mult laptele din caju.. nu stiu daca se gaseste in comert, eu mi-l fac singura.. as face si iaurt si branza tot din caju, dar nu prea stiu ce cheag sa folosesc pentru asa ceva
        PS: de cand am renuntat la produsele animale (acum cativa ani), ma simt mult mai bine.. imi pare rau ca nu am renuntat mai demult😀

  12. Nikolae says:

    Se gaseste aparat de facut lapte de soia, de ovaz, de migdale, de orez, de alune, de nuci si aparat de facut iaurt de soia si branza tofu ( din soia ). Iata si linkul :http://www.soia.secretul.ro/ Eu tocmai mi-am comandat astazi Hapax 6 si aparatul de iaurt si am primit gratis dispozitivul pentru tofu. Succes si mancati cat mai natural, dar in acelasi timp fiti buni si drepti, iubitori, armoniosi, bucurosi si fericiti – si sa aveti viata lunga ! Succes deplin.

    • xnici says:

      Multumim mult pentru informatii! Dragi cititori, daca vreti sa va usurati munca, aveti ustensilele necesare. Am facut si eu silken tofu in casa cu nigari si este total diferit de cel din comert. Nu se compara.

  13. Talia says:

    Da, cu nigari am facut si eu tofu. Nigari l-am gasit aici: http://www.biomania.ro.

  14. georgeta says:

    Buna ziua,tuturor!
    Daca sunteti interesati de achizitionarea unui sortiment de cheag microbian ambalat flacoane sau plicuri pentru a va prepara branza in casa puteti cere detalii si comanda la datele de contact de pe site-ul http://www.cheagideal.ro.

Leave a Reply

